Locatie: Spant! Bussum | Prijs: € 795,-

‘Hoe bereik je ze nog?’ Is een veelgehoorde opmerking onder IC Professionals. Niet alleen informatie-overload speelt hen parten maar – gek genoeg – ook de wendbare organisatie. Nu iedereen met iedereen communiceert, zijn de communicatielijnen diffuus. Hoe ontsluit je dat? Hoe bereik en betrek je medewerkers in deze nieuwe realiteit en zet je ze in beweging? Daarover gaat het Praktijkcongres Interne Communicatie 2020.



Tijdens het 23e Jaarcongres hoor je van vakcollega’s hoe je formele coaches en informele leiders kunt betrekken in het bereiken van medewerkers. Hoe je een integrale content- organisatie opzet. En hoe je medewerkers kunt laten meewerken aan een nieuwe strategie. We hebben het over diversiteit maar ook over app’s en de revival van het personeelsblad. In coaching-sessies kun je je verdiepen in je eigen rol/vaardigheden. Verder natuurlijk (Praktijkcongres) volop aandacht voor praktijkervaringen en cases. Genoeg redenen om op dinsdag 22 september aan te schuiven bij dagvoorzitter Winfried Baijens.

STANDHOUDERS
__________________________________________________________________________________________________________

                 

__________________________________________________________________________________________________________



Programma

09.30 HOE BEREIK JE ZE NOG? 


Met de ontwikkeling naar een wendbare, flexibele organisatie verandert ook de informatiestructuur. De lijnen zijn niet meer zo duidelijk als vroeger. Het hiërarchische harkje heeft afgedaan. Er is sprake van informele netwerken en multidisciplinaire en zelfsturende teams. Hiermee is ook de rol van de afdeling communicatie veranderd. Hoe houd je zicht over welke informatie de medewerkers nog wel krijgen en welke niet, welke informatie ze delen en welke niet. Verkokering van informatie ligt op de loer. Hoe maak je als communicatieadviseur de omschakeling van producent naar facilitator van netwerken?
Huib Koeleman - Managing Director - Orange Otters


10.05 HOE COACH JE FORMELE LEIDERS?  Case Zuyderland MC


Ook in wendbare organisaties heb je formele leiders nodig. Leiders die hun communicatieverantwoordelijkheid nemen, want dat wordt steeds belangrijker. Hoe kun je hen vanuit IC ondersteunen in hun communicatieve vaardigheden? Hoe ga je het gesprek hierover met hen aan? Stef Petit vertelt hoe zij hun formele leiders helpen en wat het oplevert. Als voorbeeld neemt hij hun nieuwe koers waar inspiratie, gevoel en elementen van corporate stories en video’s een grote rol spelen.
Stef Petit - RvE Manager Communicatie & Marketing - Zuyderland Medisch Centrum

10.40 OCHTENDPAUZE

11.10 VERBINDERS, INFORMELE LEIDERS EN AANJAGERS   Case Gemeente Nieuwegein

De organisatie is zoveel meer dan een harkje. De gemeente Nieuwegein gebruikt Sociale Netwerkanalyse om samen met medewerkers veranderingen vorm te geven. Iedereen heeft een rol in hun sociale netwerk. Leer hoe zij samen met hun Verbinders, Informele leiders en Aanjagers veranderen op een inclusieve manier!
Koen Janssen - Socioloog/adviseur - Pii Networks
Sjoerd Buizert - Organisatieadviseur - Gemeente Nieuwegein

11.45 EEN INTEGRALE CONTENT-ORGANISATIE DIE WERKT!  Case De Haagse Hogeschool

De Haagse Hogeschool (26.000 studenten uit meer dan 140 landen) heeft een integrale content-strategie opgezet. Een gespecialiseerd team maakt inspirerende content die bijdraagt aan de strategische doelen van de organisatie. Deze doelen zijn vertaald naar vijf concrete content pijlers. Aan de hand van deze pijlers creëren wij verhalen die onze doelgroepen raakt en die trots uitstraalt! Daarbij zoeken ze altijd naar de ‘sweetspot’: de balans tussen ‘wat de organisatie wil communiceren’ en ‘wat de doelgroepen willen weten’. De content wordt gedeeld op in-en externe kanalen. Maandelijkse data-analyses stellen hen in staat om te blijven verbeteren en optimaliseren. Jacqueline van Marle en Shanna Wiegerinck vertellen over de aanpak, ervaringen en resultaten tot nu toe.

Jacqueline van Marle - Head of External & International Affairs - De Haagse Hogeschool
Shanna Wiegerinck - Content Regisseur - De Haagse Hogeschool

12.20 WEG MET DE CASCADE: GOOI DE DIALOOG OPEN!   Case Holland Casino

Holland Casino zit middenin een transformatie naar een modern innovatief uitgaansbedrijf. Het bieden van een 9+ gastbeleving staat hierbij centraal en interne communicatie speelt een sleutelrol. Iedere medewerkers mag zich uitspreken over de koers en alle lagen worden uitgenodigd om de strategie mee vorm te geven. Concreet: minder ‘klassieke’ doelgroepcommunicatie, weg met de cascade en terug naar de bron. Waarbij het management minder als zender optreedt. Hoogstens nog als zenuwcentrum om de juiste verbindingen te leggen. Jeroen Hellenberg neemt je mee in twee belangrijke keuzes die zijn gemaakt: het belang van persoonlijke communicatie en een real time communicatiekanaal: een social platform in de vorm van een app.
Jeroen Hellenberg - Director Corporate Communications - Holland Casino

 

13.00 LUNCH MET FACULTATIEVE SESSIE:
INTERNE COMMUNICATIE TIJDENS EN OVER DE CORONA-CRISIS


De corona-crisis heeft organisaties voor enorme uitdagingen geplaatst. Niet alleen op financieel gebied, maar ook qua samenwerken op afstand en communicatie met medewerkers. Hoe zijn organisaties daarmee omgegaan? Wat zijn de ‘learnings’? En wat was de toegevoegde waarde van interne communicatie in deze crisis? Kim van Ingen, communicatiestrateeg bij de Provincie Noord-Brabant trapt deze (facultatieve) werklunch af met haar verhaal: wat was haar aanpak toen Brabant ‘in brand’ stond? Wat is jouw verhaal? En dat van anderen? Tijdens deze werklunch worden onderling ervaringen uitgewisseld om te komen tot de belangrijkste do’s & don’ts voor interne communicatie in tijden van (extreme) crisis.

13.45 PRAKTIJKSESSIES

SESSIE 1: DE KRACHT VAN HET VERSCHIL  Case Politie


Wij zijn een politie van en voor iedereen. Goed contact met burgers in een steeds veranderende maatschappij is belangrijk voor de politie. Ons korps bestaat uit
verschillende mensen met diverse achtergronden en competenties. Zo verhogen we de kwaliteit van de politie. We horen, zien en begrijpen meer, zodat we elke dag kunnen werken aan een veiliger Nederland. Voor de politie is diversiteit en inclusie belangrijk. Hoe breng je dat onder de aandacht bij 62.000 collega’s? Hoe werk je aan een cultuur die verschillen omarmt? Welke rol vervul je als communicatieadviseur? Maar ook: hoe ga je om met weerstand terwijl je als organisatie onder een vergrootglas ligt? Amanda de Ruwe en Laurette Titshof over de ervaringen van Politie Nederland.
Amande de Ruwe - Teamleider Communicatie - Politie
Laurette Titshof - Teamleider Communicatie - Politie

SESSIE 2: WERKEN MET INFLUENCERS  Case Eneco

Om te zorgen dat informatie van de werkvloer doorkomt naar boven en viceversa, en dat de nieuwe strategie tot in de haarvaten van de organisatie wordt geleefd, werkt Eneco met interne influencers, die weer zijn aangewezen door hun ‘peers’. Hoe werkt dit informeel, zelfsturend netwerk? Wat is hun rol precies? Hoe worden ze geselecteerd en getraind? Petra van den Enden en Christian Dietzel vertellen je er alles over.
Christian Dietzel - Community Manager Interne Communicatie - Eneco
Petra van den Enden - Manager Interne Communicatie - Eneco

SESSIE 3: ‘CONNECT-APP', DE APP OM NIEUWS TE HALEN ÉN TE BRENGEN   Case DHL

DHL heeft onlangs een app geïntroduceerd waar medewerkers (waaronder veel chauffeurs op weg) niet alleen bedrijfsnieuws kunnen halen vanuit de wereld, hun land of vestiging maar waarop ze via een social wall ook foto’s en ervaringen kunnen delen met collega’s. En daar wordt gretig gebruik van gemaakt. Frédérique Martin vertelt over de ervaringen en resultaten tot nu toe.
Frédérique Martin - Corporate Communications Specialist - DHL Nederland

SESSIE 4: LEVE HET PERSONEELSBLAD  Case IKEA

Daar waar veel organisaties het personeelsblad juist uit de organisatie hebben verbannen, heeft IKEA het blad juist vernieuwd. Niet alleen qua lay-out en opzet maar ook qua uitvoering: het blad wordt nu namelijk volledig samengesteld door medewerkers. En dan ook nog eens elke keer door andere medewerkers. Hoe is dat georganiseerd? Hoe is het nieuwe blad opgezet? Hoe wordt het ontvangen? Emma Luiting neemt je mee.
Emma Luiting - Co-worker Communication Leader - IKEA

14.30 COACHING-SESSIES

SESSIE 1: ELKAAR VEILIG EN CONSTRUCTIEF AANSPREKEN OP GEDRAG

Feedback geven aan elkaar doen we liever niet. Het voelt zo persoonlijk en weinig constructief. Dat kan anders! Bereik het onbewuste besliscentrum van de ander met Feedforward. Genieke Hertoghs laat je zien hoe het werkt.
Genieke Hertoghs - Directeur - Subconscious Impact

SESSIE 2: HOE LAAT JE TEAMS BETER MET ELKAAR COMMUNICEREN?

In wendbare organisaties wordt veel in teams samengewerkt. Toch blijkt het hier vaak te stroppen. Hoe kun je teams beter met elkaar laten communiceren? Nicole Loeffen helpt je op weg.
Nicole Loeffen - Coach en Facilitator - Mind-act

SESSIE 3: VERTEL 'T EENS ANDERS: STRATEGIE IN BEELD

Jouw strategie concreet krijgen en anderen daarin meenemen: Hoe doe je dat? Een beeld zegt vaak meer dan duizend woorden. Margo van Bork laat zien hoe je met visueel werken effectiever kunt communiceren binnen elke fase van strategieontwikkeling.
Margo van Bork - Visual Facilitator - ENGIE Energie+ en Let’s go Art

SESSIE 4: HOE JE MET STORYTELLING AAN DE DIRECTIETAFEL KOMT

Weg met het Calimero-gedrag! Als je gesprekspartner van de directie wilt zijn, is het belangrijk dat je je stevig en authentiek positioneert en je visie helder verwoordt. Storytelling kan je daarbij helpen. Simone Bel vertelt je hoe.
Simone Bel - Eigenaar - Leadership Communications

15.10 MIDDAGPAUZE

15.30 JOUW TOEGEVOEGDE WAARDE ALS IC-PROFESSIONAL  Discussie

Welke rol neem jij in als IC-Professional in een organisatie waar iedereen met iedereen 
communiceert, waar agile werken steeds meer terrein wint en verandering een constante is? Ben je vooral adviseur, coach of facilitator? Of van alle drie een beetje? Wat doe je nog wel en wat beslist niet meer? Hoe communiceer je daarover? En ook belangrijk: Hoe maak je jezelf én je toegevoegde waarde zichtbaar?
Nathalie Beex - Business Partner Communications - KLM
Christien de Kanter - Interne en Verandercommunicatie Manager - Vitens
Patricia Bruisten - Manager Interne Communicatie - KPN

16.00 WERKEN MET ZINHOUD  Case UWV

‘Wie werkt bij UWV doet zinvol werk met een inhoudelijke uitdaging’, aldus David Kok: 
‘Dat noemen wij zinhoud. Zinhoud kent vele verschijningsvormen. Want de Zinhoud van de ene collega is niet dezelfde als die van een andere collega. We delen een missie, maar geven er allemaal een andere invulling aan’. In de communicatie-campagne ‘Zinhoud’ laat het UWV medewerkers zelf vertellen waarom ze graag bij UWV werken. De campagne werkt niet alleen intern motiverend, maar is ook de drager voor het werven van nieuwe medewerkers. David Kok vertelt over de aanpak en ervaringen.
David Kok - Sr. Communicatieadviseur - UWV

16.30 BRILJANTE MISLUKKINGEN: SAMEN WERKEN, SAMEN MISLUKKEN, SAMEN LEREN

Paul Iske is Chief Failure Officer van het Instituut voor Briljante Mislukkingen. ‘In Nederland delen we liever onze succesverhalen dan onze leermomenten en dat is gevaarlijk want het belemmert creatieve ideeën en innovatie’ aldus Paul. In zijn bijdrage laat hij zien hoe je als organisatie een open cultuur creëert waarin je verder komt doordat je fouten durft toe te geven. Inspirerend en uiterst leerzaam!
Paul Iske - Chief Failure Officer - Instituut voor Briljante Mislukkingen

17.00 BORREL

  • Corner-Stone Marketing & Sales Programmes BV
  • Lorentzplein 34, 2012 HJ Haarlem
  • 023 - 542 19 26
  • info@corner-stone.nl